Thursday, April 22, 2010

Apakah Itu Talasemia? Adakah Transplantasi Sel Stem Darah Tali Pusat Dapat Membantu?


Umumnya, terdapat tiga jenis sel dalam darah iaitu sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan sel-sel darah kuning (platelet). Talasemia merujuk kepada sekumpulan penyakit yang melibatkan sel-sel darah merah dan dibawa secara genetik atau bersifat keturunan/diwarisi.

Khususnya, penyakit talasemia ini membabitkan hemoglobin yakni komponen sel darah merah yang berfungsi sebagai pembawa oksigen. Penyakit ini melibatkan bahagian globin (sama ada protein alfa atau beta) dari molekul hemoglobin tersebut.

Jikalau badan kita tidak dapat menghasilkan dengan secukupnya salah satu daripada protein alfa atau beta, sel-sel darah merah kita tidak dapat berfungsi dengan betul lalu mengakibatkannya tidak berkemampuan untuk membawa oksigen yang secukupnya. Dalam penyakit talasemia, pengurangan hemoglobin (akibat daripada pengurangan pembentukan globin yang normal tadi), menyebabkan pengurangan sel-sel darah merah secara umumnya dan ini disebut, anemia.

Umumnya, terdapat dua jenis talasemia iaitu Talasemia Alfa dan Talasemia Beta. Terdapat juga bentuk-bentuk lain talasemia yang disebabkan oleh penggabungan gen-gen talasemia alfa atau beta dengan gen-gen tidak normal seperti E Beta Thalassemia dan Sickle Beta Thalassemia.

Beta Thalassemia Trait

Apabila seseorang itu tidak menghasilkan protein Beta dengan secukupnya dia dikatakan mempunyai Talasemia Beta.Penyakit ini kerap dijumpai di kalangan penduduk-penduduk yang berketurunan Mediterranean seperti orang Itali dan Greek, Semenanjung Arab, Iran, Afrika, Asia Tenggara serta selatan China.

Gen-gen yang terlibat dalam pembentukan protein Beta ini terletak pada kromosom 11 dan kita mewarisi satu gen daripada setiap ibu bapa kita. Jika kita mewarisi satu gen yang tidak normal (manakala yang satu laginya normal) – satu keadaan yang dikatakan sebagai keadaan heterozigus – kita dikatakan sebagai mempunyai Beta thalassemia trait.

Gen tidak normal ini boleh menyebabkan protein beta tadi wujud dalam kuantiti yang kecil (Beta +) atau tiada langsung (Beta 0). Apa pun, kekurangan protein Beta ini tidak cukup untuk menyebabkan masalah perubatan yang besar.

Beta Thalassaemia Major

Sementara itu, kalau kedua-dua gen yang diwarisi itu tidak normal (homozigus), kita dikatakan mempunyai Beta Thalassemia Major. Keadaan ini selalunya menyebabkan penurunan sel darah merah yang ketara serta serius dan memerlukan transfusi/pemindahan darah yang kerap.

Seseorang itu akan kelihatan pucat kekuningan dan tulang-tulangnya akan kelihatan tidak normal disebabkan oleh pembentukan sel-sel darah merah yang berlebihan. Transfusi darah yang kerap boleh menyebabkan lebihan zat besi dan menyebabkan kerosakan jantung serta hati. Kerosakan kepada organ-organ endokrin seperti pankreas dan tiroid juga boleh berlaku.

Terapi pengkelatan boleh membantu mengurangkan zat besi yang berlebihan ini dan sekali gus mengurangkan komplikasi kepada organ-organ berkenaan. Pembuangan limpa (splenektomi) dapat membantu mengurangkan kadar transfusi darah. Transplan sum-sum tulang boleh digunakan untuk merawat seseorang yang mempunyai Beta Thalassemia Major.

Talasemia Alfa

Gen-gen yang bertanggungjawab untuk pembentukan protein alfa terletak pada kromosom 16. Keadaan ini terjadi apabila protein alfa tidak dihasilkan dengan mencukupi akibat proses pemotongan gen. Keadaannya boleh menghasilkan satu spektrum klinikal dari yang tidak serius (pembawa senyap dan Alpha Thalassaemia Trait) kepada keadaan klinikal yang serius seperti penyakit Hemoglobin H dan Alpha Thalassaemia Major (Hydrops Fetalis).

Credit to Pusat Maklumat Rakyat (PMR)


Apakah yang boleh dilakukan?

Doktor akan mengambil contoh darah untuk diuji. Jika penyakit talasemia disyaki, anak akan dirujuk ke hospital untuk dilakukan ujian lanjutan. Jika anak disahkan menghidap penyakit ini, pemindahan darah biasanya diperlukan untuk mengelak anak daripada mengalami kesan buruk penyakit anemia.

Apabila anak sudah cukup besar, anak mungkin perlu menjalani pembedahan untuk membuang limpanya. Ini akan mengurangkan kekerapan pemindahan darah kerana kekerapan pemindahan darah akan menimbulkan masalah lain, iaitu ferum boleh berkumpul di dalam tubuh badan dan merosakkan hati, pankreas dan jantung. "Lebihan ferum" ini merupakan ancaman utama penyakit ini dan ramai pesakit menemui ajal mereka semasa remaja. Kini rawatan baru memberi masa depan yang lebih cerah bagi pesakit. Kanak-kanak yang menghidap talasemia kini menerima suntikan ubat yang dapat membantu tubuh badan membuang ferum. Dalam beberapa keadaan, rawatan ini dilakukan secara suntikan yang berterusan pada waktu malam. Anak yang menghidap talasemia harus boleh menjalani kehidupan yang normal.

Kegiatannya tidak perlu dihadkan tetapi dia memerlukan bantuan dan sokongan. Minta nasihat doktor dan cuba berhubung dengan keluarga lain yang juga ada anak yang menghidap talasemia.

Jika anda tergolong dalam kumpulan yang berkemungkinan besar menjadi pembawa penyakit ini, pastikan anda dan pasangan menjalani ujian darah sebelum anda membuat keputusan untuk mendapatkan anak. Ujian untuk menentukan kemungkinan bayi dalam kandungan menghidap penyakit tersebut boleh dilakukan.

Credit to eMas Sabah



Tahukah anda transplantasi Sel Stem Darah Tali Pusat dapat menyembuhkan pesakit Talasemia? Ok, teruskan membaca untuk memperolehi jawapan bagi soalan tersebut..

APA ITU SEL STEM?

Sel stem merupakan sel yang amat bernilai dan terpenting dalam badan bayi. Sel stem ini boleh merangsang pembentukan sel-sel lain seperti sel darah merah (mengangkut oksigen), sel darah putih (melawan jangkitan) dan platelet (membantu dalam pembekuan darah). Sel stem telah digunakan untuk menyembuhkan lebih daripada 70 jenis penyakit darah dan senarai ini terus meningkat setiap tahun.

APAKAH KEBAIKAN / KEGUNAAN SEL STEM?

Transplantasi sel stem telah digunakan untuk perubatan penyakit-penyakit seperti berikut:

- penyakit darah ( cth : leukemia, limfoma )
- penyakit darah yang diwarisi ( cth : thalassemia, anemia sel sabit )
- penyakit metabolik
- penyakit keimunan
- penyakit jantung
- kecederaan saraf tunjang

Sel stem juga telah digunakan dalam proses pemulihan rawatan kanser. Di samping itu, keputusan yang positif telah diperolehi dalam penyelidikan penyakit-penyakit seperti berikut :

- Penyakit Alzheimer
- Kencing manis
- Penyakit Parkinson
STEMLIFE adalah pengasas bank sel stem darah tali pusat bayi dan sel stem orang dewasa di Malaysia serta merupakan salah sebuah organisasi sel stem yang terbesar dan berpengalaman di rantau Asia tenggara. STEMLIFE menyediakan perkhidmatan menyimpan darah tali pusat bayi anda untuk kegunaan di masa hadapan.

Kesimpulannya, anda perlu menyimpan SEL STEM DARAH TALI PUSAT BAYI ANDA kerana:

-Sel stem merupakan aset biologi yang berpotensi untuk menyelamatkan nyawa atau melanjutkan usia seseorang.

- Proses pengumpulan darah tali pusat tidak invasif, tidak menyakitkan dan tiada risiko terhadap ibu atau bayi.

- Darah tali pusat bayi anda senang dikumpulkan. Dalam masa beberapa minit selepas bersalin, sel stem akan dikumpul untuk dihantar ke makmal kami untuk diproses dan disimpan.

- Sel stem yang sepadan juga berpotensi digunakan untuk adik-beradik yang memerlukannya.

- Berbanding dengan sel stem dari sum-sum tulang dewasa, sel stem darah tali pusat lebih mudah diterima oleh badan ( apabila didermakan kepada orang lain ) dan mempunyai risiko penolakan yang rendah.

Sekiranya anda hamil, simpanlah darah tali pusat bayi anda dan anggaplah ia sebagai satu polisi insuran untuk ahli keluarga anda.

Untuk maklumat yang lebih lanjut, sila layari blog STEMLIFE

No comments: