Thursday, July 19, 2012

Ramadhan.. :)


Pasti ramai rakyat Malaysia terutamanya yang beragama Islam cam dengan individu dalam gambar di atas. Beliau adalah bekas Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja iaitu Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah.

Mungkin ada yang terlupa, tidak ingat atau tidak tahu yang beliau sudah bersara dan beliau tidak lagi muncul di kaca TV bagi mengumumkan permulaan puasa atau sambutan Hari Raya. Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang baru telah mula berkhidmat sejak tahun lepas ialah Datuk Syed Danial Syed Ahmad.

Nostalgia betul bila ingat balik saat-saat dengan pengumuman daripada beliau.

credit to beliamuda {dot} com

betul, betul, betul!!






Malam nie umat islam pastinya berkumpul kat depan skrin tv/laptop untuk mengetahui bila bermulanya puasa.. sob sob.. Tak tahu kenapa sebak semacam.. :'(


Ramadhan semakin hampir, gembira sudah tentu kerana ditemukan sekali lagi dengan bulan yang mulia ini, tetapi perasaan sedih tetap ada..

Kenapa? Mengapa?


1. Apabila tarikh mula berpuasa diumumkan, pastinya ibu-ibu dan para gadis di luar sana tercari-cari menu untuk dijadikan juadah sahur yang pertama.. erm.. Bagaimana agaknya keadaan saudara kita yang kurang berkemampuan? Ya, pastinya mereka gembira; kegembiraan yang sukar dibaca oleh orang seperti kita, tetapi mampukah kita membayangkan keadaan mereka? Moral of the story, biarlah bersederhana ketika bersahur dah berbuka puasa.. Ada duit lebih? Bersedekahlah dengan seikhlas hati anda.. Bantuan anda walaupun kecil di mata insan lain tetapi amat besar bagi mereka yang menerimanya.. :)

2. Baju raya.. SALE.. Bukan calang-calang pula tue, rata-rata 50-70%! Erm.. Yang nie para pembeli kena peka dengan harga semasa juga.. Ye, dalam berniaga, peniaga
harus ada strategi.. Pendek cerita, tepuk dada, tanya selera..

3. Lagu raya.. Yang nie den pelik.. Bayangkan ramadhan pun belum tiba tapi kat pasaraya *MalasNakTulisNama* dah pasang lagu anuar zain, "Berlalulah sudah ramadhan, sebulan berpuasa...". Erm, tak salah tapi kalau boleh kurangkan sedikit putar lagu raya.. Nak juga? Lagu-lagu bertemakan bulan ramadhan kan banyak.. Biar mood ramadhan tue kekal dalam hati, jangan asyik nak fikir keseronokan hari raya je tetapi ibadah di bulan ramadhan diabaikan..

4. Bazaar ramadhan.. Point nie ada kaitan sket dengan point pertama.. Tidak dinafikan saban tahun bazaar ramadhan antara tumpuan utama untuk membeli juadah berbuka puasa.. Ketika berpuasa, semua makanan dan minuman tampak lazat di mata kita. Seringkali pembaziran berlaku apabila para pembeli seolah-olah bertanding 'siapa yang paling banyak membawa beg plastik?' tetapi makanan berakhir di dalam tong sampah. Peringatan untuk diri sendiri juga; jangan membeli mengikut hawa nafsu, tetapi ikut kemampuan diri.. Larat ke nak solat kalau banyak sangat makanan dan minuman masuk dalam perut? Fikir-fikirkan ye.. :)

5. Biskut raya.. Hah, yang nie famous juga.. Setiap rumah mesti ada, paling kurang pun 5-6 jenis.. Tue belum masuk cake pelbagai rupa dan jenis lagi.. Erm.. Boleh dikatakan bajet untuk biskut raya nie besar juga.. Dipendekkan citer kadang-kadang sentap juga kalau dapat biskut raya yang tak sedap tetapi harga mahal sangat.. Moral of the story, buat la biskut raya sendiri, hehe.. Banyak resepi biskut raya kat internet, tinggal rajinkan diri mencari je.. :)

Cukuplah 5 sahaja untuk kali ini.. InsyaAllah saya sambung lagi nanti..


Semoga amal ibadat kita diterima olehNYA.. amin..




Wassalam..

2 comments:

sHiMi sHinHae~ said...

hehe ,muka penyimpan mohor besar yg ni mmg sgt familiar :D xsabar nk tunggu pengumuman raya :p (puasa x lg da nk rya ,haha )

fie92 said...

hehe.. tue la.. raya sabtu nie, sempat lg fikir menu untuk sahur ptama.. :)