Tuesday, January 11, 2011

Saya Nak Mulakan Hidup Yang Baru


Ketika kita membuka lembaran 'buku' yang baru, dah tentu kita sentiasa mengharapkan helaian yang mengandungi tulisan yang kemas, tak perlu kesemua 7 warna pelangi, cukuplah sedikit warna-warna yang mampu membuatkan kita tersenyum, dan tak lupa juga dihiasi dengan ilustrasi-ilustrasi yang menarik..

Ada yang hidup di dunia ini untuk mengejar kemewahan semata-mata, ada yang mencari cinta yang dianggap mampu menjanjikan kebahagian kepada mereka, ada yang meneruskan usaha untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi; bak kata pepatah Melayu, 'timbalah ilmu sehingga ke negeri China', ada yang iri hati melihat orang lain dikenali ramai sedangkan dia masih seperti katak di bawah tempurung, ada yang berusaha untuk menjadi insan yang berguna, meninggalkan kehidupan yang penuh dengan kejahatan..

Walau apa pun matlamat hidup seseorang insan, pastinya mereka ingin hidup mereka dihiasi warna-warna kegembiraan..

Jujur, saya pernah alpa dalam usaha untuk mendapatkan hati seseorang sehingga semuanya berakhir dengan sia-sia, saya sakit hati, dia kecewa..

Saya pernah tenggelam dengan perasaan bangga.. Apa sangatlah nak dibanggakan keputusan 7A1B untuk PMR tue, dapat B untuk science pula tue, tapi tue la manusia, tak nak tengok bawah bila dah selesa duduk kat atas.. Pi kenduri-kendara, bila orang tanya keputusan PMR, tersengih-sengih sorang-sorang sambil kata, "biasa-biasa je la makcik, cukup-cukup makan".. Nahh, keluar keputusan SPM, rasakan, memang cukup-cukup makan je!

Masuk Form 6, boleh pula dia jerit "yeah!" bila markah eko dia paling tinggi.. Haiz.. Tak tahu bersyukur langsung.. Kalau boleh diulang semula kejadian tue, insyaAllah ungkapan "syukur alhamdulillah" yang meniti di bibir saya..

Ye sayang, tiada manusia yang sempurna.. Atas sebab itulah kita perlu berusaha dengan lebih gigih untuk memperbaiki kelemahan kita..

Ok, saya tinggalkan anda dengan lagu yang sangat sesuai untuk saya dan kisah lalu.. Enjoy it! :D




Lookin' back on the things I've done
I was tryin' to be someone
I played my part
Kept you in the dark
Now let me show you the shape of my heart

I'm here with my confession
Got nothing to hide no more
I don't know where to start
But to show you the shape of my heart

I'm lookin' back on things I've done
I never wanna play the same old part
Or keep you in the dark
Now let me show you the shape of my heart


Entry TAMAT.

No comments: