Wednesday, June 27, 2012

UPU ohhh UPU


MINGGU KE-2 JULAI - STATUS KEPUTUSAN PERMOHONAN KEMASUKAN KE IPTA BAGI PROGRAM PENGAJIAN LEPASAN STPM/ MATRIKULASI / ASASI / DIPLOMA / SETARAF (IJAZAH PERTAMA) SESI AKADEMIK 2012/2013 


Penat nak tunggu tau.. Sebenarnya berdebar-debar nak tahu dapat course dan universiti apa.. Sekarang nie memang saya meng'ada-ada'kan bayangan universiti dan course apa saya dapat, tapi tak berani nak berangan lebih, takut takde rezeki..

Fine.. Erm.. Sebenarnya saya berangan nak dapat course psikologi..

Dulu-dulu lagi hebat, berangan nak jadi pharmacist..

Tapi..

Takde rezeki.. :(

Setelah dibelek-belek, sekarang tinggal UKM, UIAM, UMS, UMT dan UUM..

UKM - Yang nie susah.. Syarat minimum dah lepas, tapi... Budak-budak pandai dapat 4 flat je kot yang dapat..

UIAM - Yang nie memang dari dulu lagi saya berangan nak masuk. Tetapi setelah dikaji-kaji, besar kemungkinan saya tak layak.. Kalau dapat syukur alhamdulillah.. Eh, dia dah nak grad la! hoho.. Maaf, lari topic..

UMS - Yang nie saya rasa la kan, mungkin dapat.. Kenapa? 1st, dekat. 2nd, my uncle macam confident je saya dapat kat sana macam ada something wrong je kan?, 3rd, ehhh.. nak tarik balik, takut tak dapat.. huhu..

UMT - Yang nie saya tersilap. Kesilapan terbesar.. Ehhh, maaf, maaf.. Bukan saya kata UMT tak bagus tau, bagus sebenarnya tapi saya kata saya tersilap sebab saya tak nak berjauhan dengan family saya.. Jauhnya tue.. huhu...

UUM - Yang nie pun saya takut nak dapat.. Takut luka lama berdarah kembali.. Haiz, merepek! Tak, macam nie, dulu saya budak science stream, pastu masuk form 6 dengan rela hati ambik eko la pula, memang tak la susah la melekat A tue kat saya..

So, setelah dikaji-kaji, korang dah dapat bayangan apa u yang bakal saya dapat? 

tapi...

Saya tak tahu la.. huhu..

Dats y ternanti-nanti keputusan UPU, tak mustahil juga dapat tawaran lain. Maksud saya U dan course yang saya tak pohon. Tak mustahil sebab untuk soalan 'Adakah anda bersetuju menerima tawaran selain pilihan anda di atas?', saya pilih YA..

Kesimpulannya, tak perlu la nak bercinta.. Kalau jadi macam cik fitri yang tak reti nak 'balance'kan pelajaran dan benda remeh-temeh, dah kantoi dua-dua.. Ehh, tak kot, sebab dulu saya rajin study juga, so, terselamat la keputusan STPM tue..

Sebab itu Islam dah gariskan panduan cara nak bercinta.. Boleh bercinta, tapi lepas nikah ye kawan-kawan.. Kesilapan lalu tue saya jadikan sempadan untuk masa akan datang..

"Kalau kita berpacaran/bercouple sebelum nikah ini, syaitan akan jadikan itu satu modal penting untuk rosakkan alam rumah tangga kita nanti. Sebab apa? Bila kita dah ada kekasih yang lama, pastu bila nikah, mungkin dengan dia, yang kita dapat adalah azab curiga. Bila nampak dia duduk belakang almari sorang-sorang, dok sms, "Hah, mesti dia nie, dulu pun sebelum nikah dia berani sms aku, mesti lepas dah nikah dia berani sms anak dara orang lain pula".

"Yang kedua, kalau adik nikah dengan orang yang bukan adik berkasih dulu, nikah dengan orang lain, adik jadi membanding-bandingkan. "Kekasih aku dulu romantik je, caring je, ambik berat. Suami aku nie buat dek je. Aku buat gubahan bunga cantik dia tak puji pun". Jadi membanding-bandingkan. Sedangkan tak adil kita membandingkan seorang suami dengan seorang kekasih sebab masa berkasih yang kita cari cumalah keindahan-keindahan".

"Sebab tue dalam Islam ada konsep 'merisik'. Merisik, kenal dulu ye. Tapi merisik ini bukan couple-couple, itu berpelesit, bukan merisik ye. Merisik ini, sama ada adik minta wali adik, abang ke, ayah ke, datuk ke, ataupun minta tanyakan kawan-kawan yang berjiran dengan dia ke, tanya tentang dia. Maka dia takde peluang menipu. Dan kalau zaman canggih sekarang nie, adik boleh selongkar facebook dia. Tengok cara bercakap dia, cara dia layan perempuan lain".

"Maka, benda-benda luaran yang boleh kita jadikan sebagai kayu ukur, yang paling penting sekali adalah cara dia tawarkan cinta kepada adik. Kalau cara dia itu tak meletakkan Allah nombor satu, tak takut pada Allah, dia sedang persembahkan cinta yang rapuh, yang sementara untuk adik, dan cinta tue takkan bawa bahagia".

Kata-kata ustazah Fatimah Syarha dari video Cafe Cinta yang masih segar di kotak fikiran saya... 

Ehhhh.. Topic saya tentang UPU la.. Hehe.. Maaf, maaf.. Tertaip benda lain la pula..

Baiklah, yang nie betul-betul kesimpulan daripada entry nie.. Kesimpulannya, belajar la rajin-rajin.. Kalau 4 flat kan tak payah susah-susah nak fikir layak ke tak aku dapat course tue, u tue, dah tentu jadi rebutan setiap u.. Jangan lupa juga tingkatkan ibadah kita.. Saya akui apabila hati tak dekat padaNYA, diri menjadi lebih mudah membuat kesilapan. Sebab apa? Sebab kita lalai dengan bisikan syaitan.. Jika kuat iman diri, insyaAllah, terpelihara juga agama kita..

**Yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk/salah itu datangnya daripada kesilapan saya sendiri..**

Wassalam..



7 comments:

Aisya J said...

Eh sama la! Kite pun tunggu results UPU! Goodluck!~ :)

fie92 said...

thanks.. berdebar-debar nak tunggu keputusan keluar.. :)

Nur said...

Semuga dipermudahkan semua..Insyallah mesti dapat..Bagi akak u ape tak pnting yang pnting kita pat blaja kan..=).Result stpm ritu mcm mana.ok x =)..Last skali fie plih u mane..

fie92 said...

insyaAllah kak.. syukur alhamdulillah, lepas target la juga.. uiam kak, tp uiam ada 2 pilihan.. kwn sy gtau uiam straight sket pilih stdnt, minimum spm 5a, btl ke kak?

Nur said...

hehe..alhamdulillah.klu ikutkan haah kn syarat 5a ke atas.tapi untuk intake kedua dan ketiga boleh 4a.sb ade bdk junior akak 4a pun dapat untuk intake kedua dan ketiga mengikut kos.Kalau subjek science fie ok dan yang a tu subjek sains xde masalah rasanye 4a pun.Takpe fie pilih yang terbek ye..=)..yang 2 pilihan tu ape..=)..

fie92 said...

2 pilihan apa ye kak? takpe, rezeki ada d mna2, sy redha je apa u n course yg upu nak bagi sy.. :)

fie92 said...

oh.. baru perasan.. sains kemanusiaan(psikologi) dan sains kemanusiaan(sejarah dan tamadun).. :)