Wednesday, July 25, 2012

Ceritera Realiti vs Fantasi


Pagi tadi baru je habis baca sebuah novel.. Ceritanya boleh tahan, banyak bagi pengajaran la juga.. Tentang kahwin muda, pastu family tak setuju sebab perbezaan taraf.. Jalan cerita yang tak asing lagi bagi kita tetapi setiap penulis pastinya ada jalan cerita mereka sendiri..

Tentang ramadhan?

Den terpaksa menutup sementara ceritera ramadhan, sebabnya.. Erm, tunggu mood ok balik..

Ceritera Istikharah Cinta?

Peratus untuk di'release'kan semakin menurun.. Sebabnya? Sebab den rasa den je yang over nak sedih-sedih padahal jalan ceritanya biasa je..

Den ada habit yang tak boleh dikikis time baca novel.. Tolong jangan bagi den tengok atau dengar suara seseorang. Semua tue akan mempengaruhi fikiran den sebab den akan bayangkan DIA ketika sedang menghayati setiap plot cerita dalam novel tue..

Kahwin muda?

Rasanya dah ramai tengok video kahwin pasangan remaja kat youtube.. Komen den? Dah jodoh mereka, sekuat mana pun kita menghalang, takkan mampu melawan ketentuan Allah. Walaupun mereka mendirikan rumahtangga dalam usia yang muda, insyaAllah, doakan jodoh mereka berkekalan hingga ke syurga.

Jodoh mereka dah sampai, cik fitri bila lagi?

Hanya ALLAH SWT yang mengetahuinya.. Kadang-kadang bertemu dengan orang yang salah membuatkan diri kita faham kemahuan diri kita.. Ada kalanya kita tak sedar kita telah berjumpa dengan seseorang yang tertulis untuk kita. Mungkin masanya belum tiba. Biarlah kita belajar dari pengalaman, insyaAllah, suatu saat nanti kita akan mengerti sebab musabab kita berada dalam situasi ini..

Berbaik sangka kan lebih baik?

Sebenarnya jika kita lebih mudah berbaik sangka, lebih tenang hati kita.. Sebab apa? Sebab apabila kita melihat sesuatu yang 'salah' di mata orang lain, kita tidak terus 'menghukum' tetapi bersangka baik dan mendoakan mereka kearah kebaikan.. Maka tidak wujud emosi tidak terkawal di situ..

Habis tue kenapa cik fitri emosi sekarang nie?

Normal la, lagi-lagi den merupakan seorang wanita, dah tiba masanya hormon memainkan peranan dalam urusan hati dan perasaan. Ye, kena sabar.. Jangan sengaja cari masalah.. Hehe.. Camne tak emosi kalau sendiri yang sengaja cari masalah? Masalah apa? Masalah peribadi.. Huhu..

Kata minat psikologi, masalah kecik pun tak boleh handle?

Den minat je, den tak kata pun den dah menguasainya.. Huhu.. Susah juga rupanya psikologi nie.. Takpe, takpe.. Kalau dah suka perkara rumit pun insyaAllah akan menjadi mudah.. TAPI.. Kalau asyik kata 'susahnyeeeee', memang la tak akan menjadi mudah.. Awal-awal lagi dah 'menyerah kalah' aka 'angkat bendera putih', dah sah la takkan menang dalam pertempuran.. Apa yang penting? BERUSAHA!

Medical Check up

Sebenarnya nak masuk uia tak perlu buat mc kat luar, buat kat sana je nanti, yang penting x-ray buat kat luar (tak buat pun takpe, kat sana pun boleh, tetapi akan dikenakan bayaran). TETAPI, orang lain buat mc, den mesti la nak buat juga.. huhu.. TETAPI, boleh pula tekanan darah tak stabil angkara hati yang tiba-tiba menggelabah tak tentu pasal?? Kelmarin dah cek balik, dah normal sebab tak takut, TETAPI doktor ambik bacaan pertama.. huhu... Doktor? Boleh tahan.. Boleh tahan kenakan orang!

Dr N: Kamu happy ke study jauh-jauh?
Me: Tak la.. *tersengih*
Dr N: Really? Mana ada orang yang tak suka gembira macam kamu.
Me: *tersengih lagi*
Dr N: Kat sana nanti jaga diri ye..
Me: Ok..
***panjang lagi tapi malas nak taip***

Kata-kata terakhir?

Maaf title agak kurang sesuai, pening la nak fikir title yang sesuai.. Den tak sangka entry boleh jadi 'sepanjang' nie sebab takde niat pun nak update blog, err, TERupdate la..


"Sayang tak semestinya mengundang jodoh tapi jodoh pasti mengundang cinta, tak perlu merapatkan hubungan dengan si dia tapi apa yang perlu dilakukan adalah usaha untuk mendapatkan si dia secara halal"

Wassalam..

No comments: