Thursday, March 7, 2013

I Trust YOU


Bukan mudah untuk mempelajari, memahami apatah lagi mengajar orang lain tentang sesuatu konsep dan mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian.. Keberangkalian untuk dianggap gagal tinggi apabila tidak dapat melakukan salah satu daripadanya..

Susah tapi perkara yang susah itulah sebenarnya pengajaran yang berharga dan sukar diperolehi dengan sekadar memetik pengalaman orang lain..

Mudah apabila hati dan akal mampu bekerjasama mencerna hikmah disebaliknya..

Usah memburukkan lagi sesuatu situasi dengan menerjah sebuah jalan penyelesaian yang terbentang di hadapan jika ia masih dibelenggu masalahnya yang tersendiri..

Parah apabila hati dengan mudah menyerah kalah dan akal terhenti di sebuah landasan yang salah..

Semangat pentingkan diri sendiri harus ditepis sedari awal lagi. Doakan dirinya menjumpai jalan penyelesaian bagi masalahnya sebelum meneruskan misi menjelaskan apa yang terbuku di hati dan sebelum ianya menjadi barah yang merosakkan seluruh 'sel' dalam diri..

InsyaAllah, pengalaman inilah yang dapat digunakan pada masalah akan datang..

Teramat besar kuasaNYA memberikan kita sebuah pengalaman yang terasa berat bagi kita tetapi dalam masa yang sama diberikan sebuah kekuatan yang tak akan mampu diperolehi di mana-mana..

"Dan diberikanNYA kepadamu setiap apa yang kamu minta. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah sanggup kamu menghitungnya. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan banyak ingkar (kufur akan nikmat)". (14:34)

Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan..


Wassalam.

No comments: