Tuesday, April 15, 2014

Lari Dari Mimpi


Siapakah insan di muka bumi ini yang perjalanan hidupnya tiada halangan?

Halangan itu tetap ada tanpa mengira ukurannya, tetapi untuk mengharunginya tidak semudah jalan cerita yang kita tatap di kaca televisyen mahupun di atas helaian novel. Seringkali kita memandang masalah itu sebagai titik kejatuhan kita, namun jika akal bijak mengubah rasa itu menjadi sebuah kekuatan, dengan bantuan daripada Ilahi, pastinya rasa itu mampu berkembang mekar menjadi seperti sekuntum mawar yang indah.

Sekuntum mawar?

Mana mungkin rasa itu disamatarakan dengan sekuntum mawar?

Sesungguhnya mawar itu sifatnya sukar untuk dipelihara. Pabila kuntumannya mekar, cantik, semua tertawan. Pabila sampai waktunya, kuntuman itu akan mula layu dan gugur ke tanah.

Begitu jugalah dengan perasaan manusia. Bukan mudah perasaan itu dijaga, andai silap cara, dengan mudah perasaan itu tercemar oleh debu, jatuh kemudian pecah berderai. Rasa itu mampu menjadi indah, tetapi memerlukan penjagaan yang rapi dan tidak semua sanggup memenuhi syarat-syaratnya. Rasa itu juga mampu kaku tak bernyawa.

Seringkali kita tertipu oleh bayangan rasa yang tidak wujud. Diberi harapan sebuah kegembiraan, realitinya tidaklah seindah yang kita sangkakan. Benar, amat mudah kita terbuai lantas tertipu oleh bayang-bayang.

Ada ketikanya juga kita terus mendongak ke langit ketika rasa itu menguasai hati dan fikiran kita. Kita lupa memandang ke sisi lain; ke bawah agar kita tidak jatuh tersungkur, ke belakang agar kita mengambil pengajaran daripada kesilapan lalu, ke kanan dan kiri agar kita melihat dengan mata hati masih banyak tanggungjawab yang perlu kita laksanakan terlebih dahulu sebelum melakukan urusan lain.

Mimpi?

Bangunlah daripada lena yang panjang. Usah biarkan diri terleka menyelusuri garis masa ciptaan fantasi. Sedar sebelum kita merasa selesa dengannya sehingga tidak mampu berdiri di dunia realiti.

Andai persoalan tentang rasa disingkap satu per satu, kuyakin satu malam tidak cukup untuk mentafsirkan segalanya. Bilamana persoalan subjektif menjadi suatu topik yang ingin dihuraikan, tidak semua selari pendapatnya.

Subjektif.

Fahami sebelum termalu sendiri.

Usah meluru laju ke jalan penamat andai tiada satu pun pengajaran yang dapat dikutip.

Buka mata. Buka minda. Buka hati.

Lihat dengan pandangan yang berteraskan kejujuran.

Bangkit, lari dari mimpi sebelum terjerat dalam perangkap ciptaan sendiri.


Fikirkanlah.

No comments: