Tuesday, July 8, 2014

Dunia Kian Tenat

Disebalik tawa yg sarat
Ada saudara yang disiat
Dugaan mereka kian berat
Kekejaman tidak pernah penat
Masihkah kita selamat?

Masihkah kita terleka membuai rasa?
Masihkah kita menutup mata?
Masihkah?
Apa salah mereka?

Masihkah ada yang berhati durjana disaat syaitan diikat?

Ada kalanya aku berfikir sendiri, 'Tiadakah secebis rasa simpati di hati mereka? Adakah mereka telah dipukau untuk menjadi robot berbadankan manusia? Adakah otak mereka digantikan dengan sistem yang telah diprogramkan?'

Di saat media massa sama ada dengan telus mahupun tidak melaporkan berita tentang mereka, hatiku bertanya lagi,

'apa yang aku harus lakukan sekarang ini?'

Jujur, aku punya impian, ya, setidaknya mencuba untuk memulihkan hati mereka yang kutahu parah tetapi tiada darah. Aku di sini, mereka di sana. Ya Allah, mudahnya diriku berkata-kata, tetapi teramat berat untuk mencari kekuatan di sebalik kata-kata dan merealisasikannya.

'apa yang mungkin bermain di fikiran saudara-saudaraku sendiri?'

Jujur, aku amat takut jika saudaraku sendiri mementingkan diri. Ya, benar, mereka di sana, kekejaman itu mungkin jauh dari kita, tetapi andai suatu ketika kita berada di tempat mereka, apa yang kita harapkan? Pastinya bantuan dari segenap pelusuk dunia, kan?

Peluru tidak bermata atau Hati manusia telah buta?

No comments: