Monday, December 23, 2013

Cuba Untuk Mengerti


Saat setahun jagung di laman sosial,
Kealpaan menghiasi hari,
melihat ramai 'teman',
banyak 'like',
banyak 'share',
Jujur ada insan lupa diri.

Saat itu,
Semua buah fikiran dilontarkan tanpa gentar,
idea tercetus dikongsi tanpa sangsi,
kata-kata tidak ditapis lagi tak berlapis,
Ternyata sungguh pendek akalnya.



Hari ini,
Dia cuba berjalan tanpa bunyi,
Melangkah tanpa kesan,
Meneroka tanpa jejak,
Umpama mencintai tanpa dicintai,
Umpama melihat tanpa diketahui.

Saat ini,
Tatkala melihat teman meraih 'populariti',
Dia hanya mampu meneliti,
Dan dia tidak pasti,
Adakah kata-kata itu ikhlas dari hati,
Menilai lebih jauh dia tidak reti,
Dirinya tidak punya bukti,
Takut disoal siasat nanti,
Menyukarkan diri pabila mati..

Entah kenapa,
Saat bertentang mata,
Umpama kau dan aku berbeza,
Minat serupa,
Hala tuju serupa,
Tapi ada sesuatu yang tak sama,
Amal kita.

Entah kenapa,
Terasa amat rendah diri ini pabila
Membandingkan usaha kita
Menuju ke syurgaNYA,
Seperti jauh langkahku dariNYA,
Seperti lemah diriku di hadapanNYA,
Sedangkan kau sentiasa mara,
Mengajak semua,
Keluar dari kepompong sementara,
Berubah menjadi rama-rama,
Terbang dengan tujuan yang nyata.

Ingin kuusir rasa cemburu,
Saat melihat insan lain berpusu-pusu,
Berkongsi setitis ilmu,
Aku tahu aku juga mampu,
Cuma aku tak mampu menipu,
Bimbang hati diselaputi semalu,
tatkala dipuji di hadapan tersipu-sipu,
Dalaman hanya Allah yang tahu,
Betapa bangga diriku,
Tetapi,
Ini bukti aku harus berubah,
Memadam segala perasaan carca marba,
Menimbus alpa menanam tabah,
Agar pabila benihnya bercambah,
Aku tidak takut untuk sentiasa mencuba.

Pernah satu ketika aku terkesima,
Dan kufikir itu bukan yang pertama,
Menatap detik itu sesaat cuma,
Sepertinya ia tak lama,
Semua ini cerita yang sama.

Kurasa tiada yang mengerti,
Bahkan aku juga tercari-cari,
Apa yang cuba kuberi?
Apa yang ingin kunanti?
Adakah kuharap mereka memahami?
Suatu hari nanti,
Kupercaya mereka pasti mengerti.
-FitriFie@NFD-
23/12/2013, 20:42


No comments: